Πέμπτη, 22 Ιουνίου 2017 14:08

Τα οφέλη της καλαματιανής ελιάς

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)

Ζούμε σε μια χώρα που παράγει πλούσιο και νόστιμο ελαιόλαδο και ελιές, με την Καλαμάτα να έχει έναν από τους πρωταγωνιστικούς ρόλους. Ας ρίξουμε μια ματιά στα οφέλη της ελιάς που παράγει πριν την απολαύσουμε στη δροσερή χωριάτικη.

Οι ελιές της Καλαμάτας και το λάδι τους είναι διάσημα σε όλο τον κόσμο, χαρακτηριστικές για το σκούρο μοβ χρώμα τους και το αμυγδαλωτό σχήμα τους. Αποτελούν Προϊόν Ονομασίας Προέλευσης (ΠΟΠ) και ουσιαστικά είναι ο καρπός της ποικιλίας «Ελιά Καλαμάτας» ή «Καλαμών». Καλλιεργείται αποκλειστικά σε περιοχές  του νομού Μεσσηνίας, συλλέγεται με το χέρι και ωριμάζει πλήρως όταν το χρώμα του καρπού είναι σκούρο μοβ, θυμίζοντας μαύρο. Ένα σημαντικό ποιοτικό κριτήριο για τις ελιές είναι να μην παρουσιάζουν χτυπήματα δάκου και υπολείμματα άλλων ξένων σωμάτων.

Ταιριάζουν πολύ στη χωριάτικη σαλάτα, με τους τουρίστες να τις αναζητούν σε κάθε ταξίδι τους στην Ελλάδα, ενώ καταναλώνονται και σκέτες, όπως και κομμένες σε ροδέλες, προκειμένου να χρησιμοποιηθούν στο φαγητό, το ψωμί κ.ο.κ.

Πριν φτάσουν στο τραπέζι μας, οι καλαματιανές ελιές ακολουθούν τη διαδικασία ξεπικρίσματος και βουλιάζονται σε άλμη για τουλάχιστον 2 μήνες. Με το πέρας των 2 μηνών, βυθίζονται σε καθαρό νερό για 1 ημέρα, προκειμένου να ξεπλυθούν κι έπειτα συσκευάζονται σε δοχεία, τα οποία γεμίζουν ξανά με άλμη, όπου προστίθεται και λάδι, ούτως ώστε να μην αναπτυχθούν μικρόβια. Θα τις βρείτε είτε στο εμπόριο σε βαζάκι ή κονσέρβα ή κατευθείαν από βαρέλι.




Η διατροφική τους αξία

Παρ’ όλο που έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε νάτριο και λόγω της άλμης, οι καλαματιανές ελιές είναι πλούσιες σε καλά λιπαρά και φυσικά αντιοξειδωτικά. Αποδίδουν περίπου 40 θερμίδες οι 8 μεγάλες ή οι 10 μικρές και παρ’ όλο που η πρωτεΐνη τους είναι αμελητέα, μας παρέχουν 3,6 γραμμάρια λιπαρά, και 1,1 γραμμάρια φυτικές ίνες. Όπως και άλλες ελιές, οι καλαματιανές αποτελούν καλή πηγή ασβεστίου, βιταμίνης C, βιταμίνης Α, βιταμίνης Ε και βιταμίνης Κ, ειδικά αν αναλογιστούμε το μικρό τους μέγεθος. Συν τοις άλλοις, μας παρέχουν μαγνήσιο, φώσφορο και κάλιο, όπως και βιταμίνες του συμπλέγματος Β.

Πλούσιες σε μονοακόρεστα λιπαρά

Παρ’ όλο που οι ελιές έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά ανά μερίδα, στην πλειονότητά τους τα λιπαρά αυτά είναι μονοακόρεστα, γνωστά και ως καλά λιπαρά. Σε ποσότητες που αναφέραμε πιο πάνω, οι καλαματιανές ελιές έχουν 2,7 γραμμάρια μονοακόρεστα λιπαρά και 0,3 γραμμάρια πολυακόρεστα, ενώ τα υπόλοιπα είναι κορεσμένα λιπαρά. Τα μονοακόρεστα λιπαρά βοηθούν στη μείωση της χοληστερίνης, μειώνοντας έτσι την πιθανότητα καρδιακών παθήσεων και εγκεφαλικών, ενώ θεωρούνται μια πολύ καλή αντικατάσταση στη θέση κορεσμένων ή τρανς λιπαρών.


Διαβάστε τη συνέχεια του άρθρου εδώ