Δευτέρα, 30 Μαρτίου 2020 17:01

Ένας πλήρης οδηγός για τη διατροφή και τον κορονοϊό | Του Πάρη Παπαχρήστου*

Οι εξελίξεις το τελευταίο χρονικό διάστημα έχουν συμβάλλει στη διαμόρφωση ενός κλίματος ανησυχίας ή ακόμη και φόβου. Προς αυτήν την κατεύθυνση, *ο Πάρης Παπαχρήστος, διαιτολόγος - διατροφολόγος, καθώς και ιδρυτής του medNutrition.gr, δημιούργησε έναν πλήρη οδηγό όπου συγκεντρώνονται όλες οι χρήσιμες πληροφορίες για τον κορονοϊό και τη διατροφή. Στόχος, όπως αναφέρεται, είναι η αναπτέρωση του ηθικού των αναγνωστών και η επίλυση τυχόν αποριών. 

Τι είναι ο κορονοϊός;

Οι κορονοϊοί προσβάλουν τα ζώα, αλλά κάποιοι από αυτούς προσβάλουν και τον άνθρωπο. Σπάνια στελέχη που προσβάλλουν τα ζώα μπορεί να μεταδοθούν στον άνθρωπο με εξαίρεση τον ιό MERS, τον ιό SARS και τώρα τον ιό Covid-19

Τι είναι το ανοσοποιητικό;

Ο ρόλος του είναι να προστατεύει το σώμα από επιθέσεις που ιώσεις και παθογόνους μικροοργανισμούς, αλλά και από αυτοάνοσα νοσήματα. Για να επιτευχθεί αυτό, τα λευκά αιμοσφαίρια δρουν ως ανοσοπροστατευτικά, αλλά και ως κύτταρα μνήμης. Αυτό σημαίνει ότι αν κάποιος προβληθεί από έναν ξενιστή (πχ. ιό), τα λευκά αιμοσφαίρια βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της άμυνας και επιπλέον δημιουργούν αντισώματα, ώστε αν ο οργανισμός προσβληθεί από τον ίδιο ξενιστή, η αντίδραση να γίνει ακόμα πιο γρήγορα.

Σίγουρα αυτές τις ημέρες έχετε ακούσει πολλά σχετικά με την ενίσχυση του ανοσοποιητικού, αλλά και τις τροφές ή τα συμπληρώματα που πρέπει να εντάξετε στην καθημερινότητά σας. Πρέπει στο σημείο αυτό να τονιστεί πως δεν υπάρχουν επιστημονικά δεδομένα για τρόφιμα που να έχουν συσχέτιση με τον κορονοϊο, καθώς πρόκειται για μια πολύ καινούργια κατάσταση και η επιστημονική κοινότητα δεν έχει ακόμα διασαφηνίσει το νέο στέλεχος του ιού.

Επιπρόσθετα, δεν υπάρχει κανένα θρεπτικό συστατικό, τρόφιμο ή συμπλήρωμα ικανό να "ενισχύσει" τη δράση του ανοσοποιητικού συστήματος, ώστε να μην νοσήσετε από τον κορωνοϊό (SARS-CoV-2) ή οποιοδήποτε άλλο παθογόνο. Μέχρι σήμερα, ο Ευρωπαϊκός Φορέας Ασφάλειας Τροφίμων έχει καταρρίψει όλους τους ισχυρισμούς τροφίμων ή συστατικών τροφίμων ως προστατευτικά ενάντια στις λοιμώξεις.

Βιταμίνη C

Η βιταμίνη C είναι γνωστή για την ισχυρή αντιοξειδωτική της δράση, γεγονός που την καθιστά απαραίτητη στην καθημερινότητα. Το να χρησιμοποιήσετε συμπλήρωμα βιταμίνης C είναι απαραίτητο για την ενίσχυση του ανοσοποιητικού; Η απάντηση είναι όχι. Τα φρούτα και τα λαχανικά είναι η βασική πηγή της βιταμίνης C, αν καταναλώνετε 5-6 μερίδες φρούτων και λαχανικών είναι αρκετά για την επαρκή πρόσληψη βιταμίνης C.

Η σύσταση βιταμίνης C για τον υγιή πληθυσμό ανέρχεται στα 100mg. Παρακάτω θα δείτε την περιεκτικότητα σε βιταμίνη C κάποιων τροφών.

Tρόφιμα (ανά 100γρ.) Βιταμίνη C (mg)
Ακτινίδιο 300
Παπάγια 188
Μαϊντανός 170
Φράουλες 84
Μπρόκολο 50
Μάνγκο 50
Εσπεριδοειδή 30-50
Κόκκινη Πιπεριά 45
Λάχανο 30-50
Ανανάς 24
Ντομάτα 23
Αγγούρι 23
Πατάτα ψητή με τη φλούδα 22
Σπανάκι ωμό 15
Αρακάς 15
Ξερά φασόλια 1,2
Γάλα 1
Κρέας 0,2

 

Διατροφή στην Καραντίνα

5 συνήθειες που είναι καλό να επιδιώξετε να ακολουθήσετε αυτή την περίοδο για να αποφύγετε την αύξηση βάρους.

1. Αποφύγετε το τσιμπολόγημα
Είμαστε στο σπίτι και θα είμαστε σίγουρα για αρκετές ημέρες, δεν είναι διακοπές! Οργανώνουμε επομένως την καθημερινότητα μας, ορίστε πότε θα κοιμηθείτε και πότε θα ξυπνήσετε, πότε θα μαγειρέψετε και πότε θα φάτε.Ακόμα, τα συχνά και σταθερά γεύματα, εξυπηρετούν την αποφυγή του τσιμπολογήματος, ειδικά αν σκεφτούμε ότι μπορεί να μας φορτώσει με το 30% παραπανίσιων θερμίδων.Για να αποφύγετε το τσιμπολόγημα, αποφύγετε να έχετε μέσα στο σπίτι λιγότερο θρεπτικά τρόφιμα. Με βάση τα νέα μέτρα με την απαγόρευση της κυκλοφορίας, εάν όντως βγείτε για να αγοράσετε σνακ τότε, σημαίνει πως πραγματικά άξιζε τον κόπο!Θα σας πρότεινα να τοποθετήσετε σε ορατό σημείο φρούτα, φρέσκα ή αποξηραμένα και στικς λαχανικών. Τέτοια σημεία είναι η κουζίνα η τραπεζαρία, το γραφείο σας.
Άσκηση: Αν δυσκολεύεστε να κρατάτε το μέτρο στις επιλογές σας, δοκιμάστε να τις καταγράψετε ώστε να γνωρίζετε στο τέλος τις ημέρας τι έχετε καταναλώσει. Και προσοχή, εδώ θα γράφετε και τα τσιμπολογήματα που μπορεί να μην θεωρείτε σημαντικά, αλλά και τα ροφήματα.

2. Δώστε έμφαση και στο πώς τρώτε
Προτιμήστε να φάτε στο τραπέζι,με το σουπλά σας και το μαχαιροπίρουνο, αποφεύγοντας να κάνετε κάθε δωμάτιο του σπιτιού τραπεζαρίαΕνσυνείδητη διατροφή σημαίνει ότι απολαμβάνω το φαγητό μου από την πρώτη μπουκιά, και το μυαλό μας δεν είναι στο tablet, τηλεόραση, κινητό στο χέρι μας και στα τηλέφωνα που έχετε να κάνετε μετά το φαγητό.Οπότε όλες οι αισθήσεις να δίνουν έμφαση στο φαγητό τη στιγμή που θα κάνετε το διάλειμμα για το γεύμα σας.Είναι μια εξαιρετική ευκαιρία να καθίσετε όλη η οικογένεια στο τραπέζι. Έρευνες έχουν δείξει πως τα οικογενειακά γεύματα αυξάνουν την επικοινωνία μεταξύ των μελών της οικογένειας, οδηγούν σε μείωση του στρες, σε κατανάλωση θρεπτικών!

3. Όταν έχετε χορτάσει, να σταματήσετε το φαγητό
Δίνουμε χρόνο στο να φάμε στα 15-20 λεπτά το κυρίως γεύμα μας, ώστε να καταλάβουμε το αίσθημα κορεσμού.Καταναλώστε πρώτα τη σαλάτα και έπειτα το κυρίως γεύμα.Προσπαθήστε να πίνετε 8-10 ποτήρια υγρών χωρίς θερμίδες, με έμφαση στο νερό.Ακολουθήστε το κανόνα γεμίζοντας το ½ πιάτο σαλάτα, το ¼ πρωτεΐνη και το ¼ άμυλο, όπως στην εικόνα παρακάτω.
Άσκηση: Να αφήνετε κάτω το πιρούνι ή κουτάλι όταν μασάτε και όταν ολοκληρώνετε τη μάσηση να το ξαναπιάνετε

4. Δώστε έμφαση στη γεύση, όχι στην ποσότητα
Αποφύγετε το delivery απ’ έξω, δώστε έμφαση στο να μαγειρέψετε συνταγές από το διαδίκτυο, γλυκά και αλμυρά σνακ.Προκειμένου όλα τα παραπάνω να γίνουν σωστά, φτιάξτε μια λίστα αγορών τι να ψωνίσετε από το supermarket, ώστε να έχετε όλα τα υλικά που θα χρειαστείτε για να σας καλύψουν, να μην σας περισσέψουν. Να ακολουθήσετε το μοντέλο της μεσογειακής διατροφής και να προσπαθήσετε να έχετε διαφορετικό φαγητό κάθε ημέρα.

5. Διαχωρίστε την πραγματική πείνα από τη λιγούρα
Κάντε 2 ερωτήσεις και μια άσκηση.

Πριν πόση ώρα φάγατε; Αν φάγατε πριν 20 λεπτά μάλλον δεν πεινάτε πραγματικά.Τι θέλετε να φάτε; Αν είναι κάποιο κείκ, σοκολάτα, πεινιρλί, πατατάκια κοκ. Πολύ πιθανόν να είναι λιγούρα
Άσκηση! Απεστίαση: αλλάξτε τη εστία της σκέψης σας, πάρτε τηλέφωνο μια φίλη/ο, κάντε μια άλλη δραστηριότητα στο σπίτι πχ να βάλετε πλυντήριο, να απλώσετε τα ρούχα κα.

Κορονοϊός και Delivery

Οποιοσδήποτε κίνδυνος μόλυνσης προέρχεται από τον εργαζόμενο που παραδίδει το φαγητό σε περίπτωση που νοσεί και αντίστροφα, ο εργαζόμενος κινδυνεύει από τον πελάτη που μπορεί να νοσεί. Γι αυτό η κάθε επιχείρηση τροφίμων οφείλει να ακολουθεί τις διεθνείς συστάσεις για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων της και κατά συνέπεια και των πελατών. Προληπτικά μέτρα που έχουν ληφθεί είναι:

  • να δίνεται η ευκαιρία στους πελάτες να πραγματοποιούν ανέπαφες συναλλαγές χωρίς μετρητά με το να αφήνονται τα τρόφιμα στο κατώφλι της πόρτας.
  • να παραλαμβάνετε το delivery με γάντια
  • να πετιέται η εξωτερική συσκευασία του φαγητού και να τοποθετήσετε το φαγητό σε ένα πιάτο
  • πλένετε ή απολυμαίνετε τα χέρια σας πριν καθίσετε για φαγητό

 

 

 

Εγγραφείτε στο Newsletter μας για να μαθαίνετε τα νέα μας

Invalid Input

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

01/2020

Περισσότερο διαβασμένα